• Tollfri levering - 3-5 dager
  • Fri frakt fra 500kr
  • Sikker betaling via Klarna
  • Åpent kjøp i 14 dager
Hva du skal gjøre når du har smerter i akillessenen
Tips og råd for dine fotproblemer

Hva du skal gjøre når du har smerter i akillessenen

Det er mange tips og effektive behandlinger hvis du har smerter i akillessenen.
Som du både kan få hjelp med eller behandle selv.

Akillessenen er den tykkeste og sterkeste senen i kroppen som utsettes for belastning daglig. Noe som betyr at overbelastning vanligvis er den vanligste årsaken og også kan forårsake problemer. Hovedsakelig med fysiske aktiviteter er akillesseneproblemer et vanlig problem. Det kan påvirke alle idrettsutøvere, alt fra hverdagsmosjonister til toppidrettsutøvere.

Det kan også oppdages på forskjellige måter og føles vanligvis ubehagelig. Smerter i hælen kan komme under eller etter aktivitet, ved trykksårhet, hevelse over senen, hvis du står mye eller har feiljustering. Men det kan også skyldes ensidig belastning, langvarig belastning eller at du har trent hardere enn før eller trent på en annen måte enn før.

Oftest er seneproblemer eller brennende smerter i akillessenen, ufarlig og ikke noe å bekymre seg for, men kan gi store problemer i hverdagen.

Hva kan jeg gjøre selv?
Du kan med enkle midler lindre smerter i akillessenen ved å hvile og avlaste så mye som mulig. Du kan avlaste ved å endre treningsmetoden, bytte ut skoene till stabile og støtdempende sko, eller bruke et innlegg som avlaster senen. Men hvis du vil trene mer gå også gradvis opp i trening eller utføre øvelser hjemme for å øke styrken. Ta kontakt med en fysioterapeut som som kan gi råd og hjelpe deg med hjemmøvelser.

Men hvis du får økt smerte under hælen eller i akillessenen som ikke går bort etter selvbehandling, bør du søke medisinsk hjelp.

Hva kan jeg gjøre selv?
Ved mer alvorlig ubehag kan en fysioterapeut hjelpe deg med å vurdere skaden og dens alvorlighetsgrad. Hvor dere sammen kan starte behandlinger som er tilpasset dine spesielle problemer. Du kan også få hjelp til å teipe foten for lindring eller få ulike strekkøvelser. Det er viktig å ha rehabiliteringsprogrammer, men hvis du har alvorlige problemer, kan det i noen tilfeller være nødvendig med opersasjon.

Søk nødhjelp hvis du opplever sterke smerter i akillessenen etter traumer.

Tips om hvordan du kan forhindre smerter i akillessenen.
For å forebygge og unngå skader er det fremfor alt viktig å lytte til kroppens signaler. Samt unngå aktiviteter som utløser problemene. Hvis akillessenen gjør vondt når du trener, for eksempel når du løper, kan en annen aktivitet som svømming eller sykling være et bedre alternativ. Som også gir en allsidig trening.

You will also like this