Produkter for pronasjon hos Myfeet.no

WALK SMOOTHLY

  • Fri frakt over Nkr 500
  • Tollfri levering - 3-5 dager
  • Åpent kjøp i 14 dager
Priser inkl. mva
VISER 1-4 (41)1 2 3 ... 11 Siste 100 per side

Pronasjon

Pronasjon betyr ganske enkelt at foten har en senket langsgående bue og at det legges mye vekt på innsiden av foten når du går. Pronasjon er veldig vanlig og de fleste av oss har en liten pronasjon som ikke forårsaker noen problemer, men med overdreven pronasjon kan det oppstå en feiljustering av beinet, noe som igjen kan føre til smerter i både knær og hæler. Pronasjon er fotens naturlige måte å absorbere støt på, når føttene våre kommer i kontakt med bakken, fordeles trykket i foten takket være pronasjonsbevegelsen.

Under pronasjon er det også vanlig at ustabile sko (for eksempel sko som Converse, tøysko eller andre sko med flate innleggssåler som ikke gir støtte til foten) blir skadet. En skoinnsats som retter ut foten til en litt mer nøytral posisjon og reduserer pronasjon får skoene til å vare lenger hvis du vanligvis går mye på innsiden av foten. Fra vårt sortiment finner du flere forskjellige sko og innlegg som kan hjelpe deg med å rette feiljusteringen.

Leddene og de myke delene av foten utsettes for enorme belastninger under nøytrale trinn, men belastningen øker ved feiljusteringer. Feiljusteringer kan føre til smerter, inkludert foten, leggen, kneet og høyere opp i kroppen. De fleste av oss uttaler, det vil si at vi setter foten med utsiden av hælen og "ruller" diagonalt gjennom foten slik at vi skyter vekk med mer eller mindre innadgående fotvinkel. Graden av pronasjon varierer med fotens vinkel, og derfor er det forskjellige former for pronasjon. Alt fra en lett pronasjon til overpronasjon. I løping er det for eksempel vanlig at innsiden av foten "synker ned", som kalles pronasjon (overpronasjon). Men det kan også være bevegelser i den andre retningen, supinasjon (underpronasjon). Som er det motsatte av pronasjon og betyr at du i stedet legger vekten på utsiden av foten. Supination kan i noen tilfeller føre til hjuljustering og kan korrigeres noe ved hjelp av skrå hælinnlegg. Ved smerter i benet relatert til supination, kan en skoinnsats med relativt høy støtte for ankelen i noen tilfeller hjelpe.

Når du går og løper, er en liten "pronasjonsbevegelse" helt normal fordi den er en del av fotens støtdempende funksjon. Men hvis disse bevegelsene skjer i overdreven grad, kan det oppstå problemer i foten og i knærne. Derfor er det viktig å bruke stabile sko og innleggssåler som gir støtte og retter ut foten.