Produkter for hælspore (plantar fasciit) & hælsmerte hos Myfeet.no

WALK SMOOTHLY

  • Fri frakt over Nkr 500
  • Tollfri levering - 3-5 dager
  • Åpent kjøp i 14 dager
Priser inkl. mva
VISER 1-4 (111)1 2 3 ... 28 Siste 100 per side

Hælspore & Hælsmerte

Her finner du produkter mot hælspore (Plantar fasciitis), hælsmerter og ømme hæler.

Hælbeinet er det største beinet i foten og under hælbenet er det spenstig vev som fungerer som en pute. Hvilken demper som trykker mot hælbeinet når du går, står og løper. Noe som igjen er med på å redusere belastningen på de store leddene som bærer kroppsvekten. Hælen er kroppens støtdemper, så det er ikke så rart at man opplever det som vanskelig og kjipt når man har problemer med hælsmerter.

Hvorfor har jeg vondt i hælen?
Har du vondt i hælen kan det skyldes flere forskjellige ting, og hælsmerter kan oppstå på grunn av for mye, eller feil belastning. Det kan også skyldes hælspore, betennelse i slimposene, nedtråkket hælpute, rupturer i hamstringen, Haglunds sykdom, stressfaktura eller Serves skade.

- Helsesmerte er smerte som sitter under hælen, rundt hælen eller bak den.
- Helsesmerter er et vanlig problem, internasjonale studier viser at 7 % av voksne har hatt problemer med helsesmerter.
- Smerten i hælen kommer vanligvis gradvis, uten skader i det affiserte området
- Egenomsorg som hvile, fot-strake sko eller avlastende såler lindrer vanligvis ubehaget

Helsesmerter på grunn av overbelastning
Alle kan få vondt i hælen, både barn og voksne. Noen ganger kan man få smerter i hælen uten åpenbar grunn, men den vanligste årsaken til å få hælsmerter er at man har belastet hælen for hardt og lenge, noe som kalles overbelastning. Det er også derfor mange får vondt i hælen når de begynner å trene eller har begynt i en jobb hvor man går og står mye.

Dersom du mistenker at du har vondt i hælen på grunn av overbelastning, er det viktig at du går gjennom hva slags sko du bruker. Dersom skoene dine ikke er bygget og gir føttene støtte, eller ikke gir tilstrekkelig støtdemping, kan det føre til at du belaster føttene feil og dette igjen overbelaster hælen. Hvis du jobber i arbeidssko og ikke kan skifte, kan du legge innlegg i skoene, som øker støtdempingen i skoene og skaper en mykere base å gå og stå på. HER ser du våre såler som er designet for å gi komfort i arbeidssko og til arbeid på harde gulv.

Det du også kan gjøre er å investere i sko som er myke og dempende, som gir føttene komfort og avlaster hælen. HER kan du se alle skoene våre som er rette og har en myk fotseng.

Helsesmerter på grunn av skade
Selv om hælen er designet for å være slitesterk og tåle mange ganger høyere belastninger enn kroppens vekt, kan den bli skadet. Hælen kan bli skadet hvis du faller for eksempel, tråkker på siden eller hvis hælen blir utsatt for slag. Du kan for eksempel lide av strekkmerker i hælsenefestet eller i hælsenen. Har du helsesmerter i forbindelse med en skade bør du kontakte helsevesenet for videre behandling.

Helsesmerter på grunn av hælspore
Hælspore (Plantar fasciitis) kan gi sterke smerter under hælen og skyldes overbelastning av plantar fascia senen i hulfoten. Hælspore gir vanligvis smerter under ankelen, på innsiden av foten og like foran hælbenet. Ved overbelastning kan det oppstå smerter og betennelser i senefestet under hælen. Som en reaksjon på dette forsøker kroppen etter hvert å skape beskyttelse og lindring for det såre området, og går det så langt kan det dannes en liten kalkvekst under hælen. Veksten ser ut som en spore, derav navnet - hælspore.

Minst to prosent av befolkningen lider daglig av hælsporer, og det er mange grunner til at du kan oppleve smerter i hælen. Men hælsporer er en av de vanligste årsakene til smerter i hælen, selv om smertene gir seg etter at du har gått en stund, kan smertene ha en negativ effekt på hverdagen. Derfor er det viktig at du behandler deg selv og prøver å lindre smertene. Det er imidlertid veldig forskjellig hvordan du opplever smerte når du har en helsespore.

Noen opplever mest smerte og plager etter å ha gått lenge eller stått mye. Mens andre ikke klarer å belaste hælen i det hele tatt og til og med har smerter når hælen hviler. Å lide av en helsespore kan være både smertefullt og langvarig. Selv om helsespore er et fotproblem som vanligvis leges av seg selv, kan det ta lang tid, noen ganger opptil et og et halvt år.

Symptomer på hælspore
-Tidlig under, eller på innsiden av hælen
-Smerten oppstår under trening

Når du har slitt med en helsespore er det viktig at du prøver å behandle problemet, da det både kan fremskynde tilhelingen, men også redusere problemer, smerter og annet ubehag.

Derfor er det viktig å prøve å unngå eller redusere belastningen som bidrar til smerten eller ubehaget. Alle utsetter for eksempel hælen for store belastninger, ved for eksempel feil sko som ikke gir støtdemping eller ved å utføre fysiske aktiviteter som løping eller hopping. Det er også viktig at du unngår belastninger som gjør vondt eller skaper noen form for smerte, da det kan føre til at tilhelingstiden til hælsporene blir lengre og symptomene også kan forverres.

Når du har hælspore opplever du også ubehagelige smerter når du belaster hælen barbeint og de første skrittene om morgenen og etter hvile gjør som regel mer vondt. Derfor kan det føles bedre å bruke mykere sko. Det finnes gode behandlinger og produkter som kan lindre ubehaget ditt. For eksempel kompresjonssokker som er beregnet på å avlaste hælspore, hælkoppinnleggssåler, skoinnleggssåler og sko som har en gelépute under hælen.
Hvis du vil vite hvordan et spesifikt produkt kan hjelpe deg med en helsespore, kan du ganske enkelt klikke på hvert produkt. Den inneholder all informasjonen du trenger slik at du enkelt og greit kan behandle helsesporer.

Behandle helsespore
- Bruk sko eller innleggssåler som er designet for hælspore og hælsmerter. Skoene og sålene er tykke, har en hengende såle og er anatomisk utformet som avlaster hælen og gir komfort.
- Rull plantar fasciitis-senen frem og tilbake over en ball, eller med en PET-flaske fylt med vann. Dette kan lindre smerte og ubehag.
– Prøv å gå normalt og ikke juster hvordan du går og står for å unngå smertene. For det kan igjen skape andre problemer og plager, som feilbelastning av knær, hofter og rygg.
– Avstå fra aktiviteter som forårsaker smertene og velg heller aktiviteter som ikke belaster hælen, som svømming og sykling.

Helsespore rammer vanligvis voksne og nesten aldri barn. Hælspore oppstår når hælen har vært utsatt for tung eller for mye nyttelast. Du kan også få problemer med hælsporen hvis du har begynt å belaste foten på en annen måte enn før. Det er vanlig at mange får hælspore når de skifter sko etter høsten, fra de stabile varme høstskoene til tynnere sommersko. Kombinasjonen av å bytte til sko som har tynnere såle i kombinasjon med å begynne å gå mer kan skape en overbelastning av plantar fasciasenen i ankelen.

For å lindre dine problemer med en helsespore, anbefales det at du endrer aktiviteten. Hvis du utfører noen form for aktivitet som utløser smertene i hælen, bør du unngå det og bytte til sko eller innleggssåler. Bytt til sko og innleggssåler som har god passform, gir deg stabil støtte og støtdemping. Sørg gjerne for sko eller innlegg som du kan bruke i sko både innendørs og utendørs. Ved å bruke sko eller innleggssåler som øker støtdempingen, eller lindrer det ømme stedet, kan smertene lindres.

-->