• Tollfri levering - 3-5 dager
  • Fri frakt fra 500kr
  • Smidig & sikker betaling
  • Utvidet returrett på julegaver frem til 15.01.2023
Har du hvite prikker under hælen?
Tips og råd for dine fotproblemer

Har du hvite prikker under hælen?

Har du hvite prikker under hælen? Den kan være uttråkket hælkopp

Hva er uttråkket hælkop?
Uttråkket hælkop eller nedtrampede fettputer gir en ubehagelig smerte under hælen, og mange opplever også at smertene sitter rundt ytterkanten av hælen. Flertallet av de som lider av dette fotproblemet opplever også at smertene øker ved belastning eller ved fysisk aktivitet.

FAT PAD SYNDROME
Uttråkket hælkop er også kjent som "Fat pad syndrome" og er et vanlig fotproblem som hovedsakelig oppstår på grunn av hard eller feil belastning over lengre tid. For eksempel løping, en jobb hvor du går og står mye på hardt underlag eller fysisk aktivitet som innebærer mye hoppetrening. Hvis hælputen din er utslitt, er den vanligvis synlig ved å ha hvite prikker under huden på hælen. .

Hælputen, eller fettputen som den også kalles, består av et 2,5 cm tykt fettvev mellom huden på foten og dens hælben. Hælputen fungerer som en dempende pute hver gang vi belaster foten. Hælputen er bygd opp av små segmenter som er fylt med fett, som igjen er omgitt av en struktur av sterkt bindevev. Som fungerer som en støtdemper. Når disse strukturene går i stykker, på grunn av hard eller feil belastning, kan ikke fettcellene holde seg på plass under hælen. Men de flyter ut og hælputen mister sin funksjon.

Behandle uttråkket hælkop For å behandle og lindre dine problemer med uttråkket hælkop, eller insuffisiens av hælpute som det også kalles, må belastningen som forårsaker smerte tas opp. Noe som gjøres ved å bruke ulike former for varianter av støtdemping.

Ved å bruke fotriktige sko som har støtdemping og gir hele foten støtte, gir du hele hælen den støtdempingen den trenger. Derfor er det også viktig å tenke på hvilke sko du bruker og hvilket underlag du går på. Hvis du for eksempel bruker flate ballerinasko uten innleggssåler eller Converse over lengre tid, kan du belaste hælene feil.
Siden uttråkket hælkop avhenger av belastning, spiller vekten din også en rolle. Der for eksempel gravide eller noen som går mye opp i vekt over en kort periode risikerer problemer med smerter i hælen.

For å lindre ubehaget kan du også bruke støtdempende innlegg eller hælskåler. For eksempel gelesåler som virker støtdempende og samtidig reduserer trykk og smerter på hælen. For å minimere smertene dine er det også bra å unngå å gå barbeint. Ved å bruke inneskoene dine som har en myk fotseng, kan du gå mer komfortabelt og mer smertefritt, samtidig som du ikke svekker støtdempingen i hælen.

Nedenfor kan du se produkter som er spesielt laget for å lindre smerte og ubehag forbundet med uttråkket hælkop.
Produkter for å lindre smerte og ubehag forbundet med uttråkket hælkop
Fant du ikke det du lette etter? Klikk deg videre for å lese om andre vanlige hælproblemer

You will also like this

Cookies og Myfeet.no

Vi bruker cookies for å optimalisere opplevelsen din på nettstedet. Vil du vite mer kan du lese alt om det her

Cookiepolicy